Choroby sercowo-naczyniowe są główną przyczyną zgonów w krajach zachodnich, przyczynia się też do tego cukrzyca i otyłość. Co w głównej mierze odpowiada za częstotliwość występowania chorób sercowo-naczyniowych?

Jedzenie ma znaczenie.

Dowiedziono, że tylko 20% ryzyka chorób serca wynika z predyspozycji genetycznych, 80% jest związane ze stylem życia. Nawyki żywieniowe, skutkują na wszystkie czynniki wpływające na choroby serca, rozwój blaszki miażdżycowej, stany zapalne oraz na ogólny stan naczyń krwionośnych. Niewłaściwa dieta, skutkuje niedoborem dwóch niezbędnych minerałów. O jakich minerałach mowa?

Magnez dla serca

Magnez jest niezbędny, aby zapewnić prawidłową pracę naszych mięśni. Nie zapominajmy, że serce jest również mięśniem, jednym z najważniejszych w naszym organizmie. Niski poziom magnezu wiąże się z ryzykiem wystąpienia wysokiego ciśnienia krwi oraz wielu chorób serca. Niski poziom magnezu, może prowadzić do insulinooporności, poprzez zmiany występujące w sposobie przetwarzania glukozy. Odpowiednia ilość magnezu w diecie może zmniejszyć ryzyko zespołu metabolicznego, cukrzycy typu 2 oraz ryzyka występowania chorób układu krążenia. Niestety, bardzo często nie dostarczamy wystarczającej dawki magnezu w naszej diecie. Dzienna dawka dla kobiet wynosi od 310 do 320 mg.

Jakie są najczęstsze przyczyny niedoboru magnezu?

Przetwarzanie żywności zubaża produkty o wartości odżywcze. Nie oszukujmy się, ale większość produktów ogólnodostępnych w sklepach spożywczych jest wysoko przetworzona. Jak zadbać o odpowiednią ilość magnezu w codziennej diecie. Przede wszystkim używaj w swojej diecie produktów o dużej gęstości składników odżywczych. Wiele pokarmów bogatych w błonnik zawiera spore ilości magnezu. Najlepszym źródłem magnezu są zielone liściaste warzywa, orzechy, pełne ziarna, nasiona oraz rośliny strączkowe. Jeśli Twoje dieta jest bogata w wymienione wyżej pokarmy, najprawdopodobniej dostarczasz odpowiednią ilość tego pierwiastka. Niektórzy ludzie są bardziej narażeni na niedobór magnezu. Problemy z układem pokarmowym między innymi zapalne choroby jelit, zmniejszają wchłanianie magnezu z przewodu pokarmowego, choroby nerek, przyjmowanie niektórych leków również może zmniejszyć wchłanialność tego minerału. W tym wypadku niezbędna będzie suplementacja magnezem.

Potas dla serca

Potas to kolejny minerał odpowiedzialny za zdrowie układu sercowo-naczyniowego. Podobnie jak magnez pomaga zachować prawidłową pracę serca oraz odgrywa kluczową rolę w regulacji ciśnienia krwi i funkcji naczyń krwionośnych. Dowiedziono, że dieta bogata w potas może wpłynąć na obniżenie ciśnienia krwi co ma ogromny wpływ na nasze zdrowie. Należy pamiętać, iż podwyższone ciśnienie krwi jest destrukcyjne i nieleczone uszkadza wiele narządów naszego ciała w tym nerki, wątrobę i oczy. Niestety, najczęściej nie  dostarczamy odpowiednich ilości potasu, aby zrównoważyć ilość sodu, jaką codziennie przyjmujemy w posiłkach. Wysoki stosunek sodu do potasu wiąże się z nadciśnieniem tętniczym i chorobami sercowo-naczyniowymi. Najlepszym źródłem potasu są owoce i warzywa w tym ziemniaki.

W przeciwieństwie do magnezu, nie należy przyjmować potasu bez konsultacji z lekarzem. Jeśli masz niezdiagnozowaną niewydolność nerek, duża zawartość przyjmowanego potasu może jedynie zaszkodzić. Niektóre leki na nadciśnienie mogą zatrzymywać potas w Twoim organizmie. Leki moczopędne, mogą powodować utratę potasu poprzez wypłukanie go z organizmu.

Podsumowanie

Dieta odgrywa bardzo ważną rolę w utrzymaniu zdrowego serca.  Wybieraj produkty wartościowe i mało przetworzone. To właśnie te produkty dostarczają najwięcej składników odżywczych i mineralnych. W przypadku utrzymania zdrowej diety i wystąpienia niedoboru warto sięgnąć po suplementację magnezem, szczególnie u kobiet bardzo aktywnych fizycznie. Magnez i potas są najważniejszymi minerałami, dla utrzymania zdrowego układu sercowo-naczyniowego.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułKomosa ryżowa – Superfood

ZOSTAW ODPOWIEDŹ